Resmî Gazete Tarihi: 07.07.2018 Resmî Gazete Sayısı: 30471
Mükerrer
AVRUPA BİRLİĞİ MENŞELİ BAZI TARIM ÜRÜNLERİ İTHALATINDA
TARİFE
KONTENJANI UYGULANMASINA İLİŞKİN TEBLİĞ
Amaç ve kapsam
MADDE 1 – (1) Bu
Tebliğin amacı, Avrupa Birliği menşeli bazı tarım ürünleri ithalatında
uygulanacak tarife kontenjanlarının düzenlenmesidir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu
Tebliğ, 22/12/2006 tarihli ve 2006/11439 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Avrupa Birliği Menşeli Bazı Tarım
Ürünleri İthalatında Tarife Kontenjanı Uygulanması Hakkında Karar ve 14/4/2010
tarihli ve 2010/339 sayılı İthalatta Kota ve Tarife Kontenjanı İdaresi Hakkında
Karara dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu
Tebliğde yer alan;
a) Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını,
b) Beyanname sırasına göre tahsis yöntemi (BSGTY): Tarife
kontenjanının Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca, firmalara ithalatı
gerçekleştirilecek eşyaya dair gümrük beyannamesi tescil numarası sırası esas
alınarak tahsis edildiği yöntemi,
c) Denetim Birimleri: Ekonomi Bakanlığı Denetim Hizmetleri
Başkanlığı ile Gümrük ve Ticaret Bakanlığının ilgili denetim birimlerini,
ç) Firma: Tarife kontenjanlarından faydalanmak üzere
başvuruda bulunan, ticaret siciline veya esnaf ve sanatkâr siciline ve ilgili
sanayi ve/veya ticaret odasına veya esnaf ve sanatkârlar odasına kayıtlı,
gerçek veya tüzel kişiler ile tahsisat önceliği bulunan kurum ve kuruluşları,
d) Geleneksel ithalatçı: Referans döneminde tarife
kontenjanı konusu maddeye ilişkin ithalat performansı olan firmayı,
e) Genel Müdürlük: Ekonomi Bakanlığı İthalat Genel
Müdürlüğünü,
f) İthal lisansı: Talep toplama yöntemine göre tahsis
edilecek tarife kontenjanı uygulaması kapsamında ithalat yapılmasını sağlamak
üzere Bakanlıkça düzenlenen elektronik belgeyi,
g) İthalat performansı: Firmanın başvurusunun
değerlendirildiği tarihteki Bakanlık Bilgi Sistemi verileri esas alınarak
tespit edilen, tarife kontenjanı konusu maddede referans döneminde
gerçekleştirdiği ithalat miktarını (tarife kontenjanı konusu maddeye ait ayrı bir
gümrük tarife istatistik pozisyonu (GTİP) bulunmaması halinde tarife kontenjanı
açılan ilgili GTİP kapsamında yapılan toplam ithalat miktarını),
ğ) Referans dönemi: Tarife kontenjanı başvurusunun
yapıldığı yıl hariç son iki takvim yılını,
h) Talep toplama yöntemi (TTY): Başvuruların tarife
kontenjanı dönemi başlangıcından önceki 1 (bir) ay içerisinde yapıldığı ve
başvuru döneminin bitmesini müteakip, tarife kontenjanı tahsisatı yapılabilecek
nitelikteki başvuru sahibi firmalara, Bakanlıkça ilgili dağıtım kriterleri çerçevesinde tarife kontenjanı tahsisatının
yapıldığı yöntemi,
ı) Tarife kontenjanı: Belirli bir dönem itibarıyla gümrük
vergisinde ve/veya diğer mali yüklerde indirim yapılan ya da muafiyet sağlanan
ithalatın miktarını,
i) Tarife kontenjanı başvuru dönemi: TTY’ye
göre tahsisatı yapılan tarife kontenjanları için tarife kontenjanı döneminin
başlangıcından önceki 1 (bir) ayı, BSGTY’ye göre
tahsisatı yapılan tarife kontenjanları için ise tarife kontenjanı dönemi ile
aynı dönemi,
j) Tarife kontenjanı dönemi: Tarife kontenjanı kapsamında
ithalatın yapılabileceği belirli bir dönemi,
k) Tüketim performansı: Firmanın, referans döneminde
üretimde ham madde olarak kullandığı tarife kontenjanı konusu maddenin
(paketleme, ambalajlama, eleme, ayıklama hariç) miktarını,
l) Üretim performansı: Firmanın, referans döneminde tarife
kontenjanı konusu maddede gerçekleştirdiği üretim (paketleme, ambalajlama,
eleme, ayıklama hariç) miktarını,
m) Sanayici: Referans döneminde tarife kontenjanı konusu
maddeye ilişkin üretim performansı ve/veya tüketim performansı olan (paketleme,
ambalajlama, eleme, ayıklama hariç) firmayı,
ifade eder.
Tarife kontenjanı tahsisatı için başvuru ve başvuruların
sonuçlandırılması
MADDE 4 – (1)
Tarife kontenjanı tahsisat talebinde bulunan firmaların, Ek-1’deki tabloda yer
alan tarife kontenjanlarından dağıtımı TTY’ye göre
yapılacak olanlar için, tarife kontenjanı döneminin başlangıcından önceki 1
(bir) ay içerisinde Bakanlığa müracaat etmeleri zorunludur. Dağıtımı BSGTY’ye göre yapılacak olanlar için gümrük beyannamesinin
tescili esnasında tarife kontenjanından yararlanılacağının beyan edilmesi
müracaat hükmündedir.
(2) BSGTY’ye göre dağıtılan
tarife kontenjanı tahsisi gümrük beyannamesinin tescili aşamasında ilgili
muafiyet kodunun seçilmesi ile yapılır.
(3) TTY’ye göre dağıtılan tarife
kontenjanı taleplerine ilişkin başvurular, Bakanlık web sitesinde
(www.ekonomi.gov.tr) yer alan “E-imza Uygulamaları” linki altında bulunan
“E-imza Uygulamalarına Giriş” bölümünde yer alan “İthalat İşlemleri” kısmında
elektronik imza ile yapılır.
(4) TTY’ye göre dağıtılan tarife
kontenjanı taleplerine ilişkin elektronik imza sahibi kişilerin firmalar adına
başvuru yapmak üzere yetkilendirilmesi, 27/12/2017
tarihli ve 30283 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
İthalat İşlemlerinde Elektronik Başvuru Sistemi Tebliği (İthalat: 2017/3)
çerçevesinde yapılır.
(5) TTY’ye göre dağıtılan tarife
kontenjanı taleplerine ilişkin yapılan başvurularda, üçüncü fıkrada belirtilen
“İthalat İşlemleri” sayfasında bulunan “Başvuru İşlemleri” ana başlığı
altındaki “Başvuru Girişi” ekranında Belge Türü olarak “TPS-0956-İthal Lisansı
(Tarım-Ülke Bazlı)”, Tebliğ/Karar olarak da bu Tebliğ seçilir. Başvuru formunun
elektronik olarak doldurulup Ek-2’de yer alan belgelerin tam ve eksiksiz bir
şekilde sisteme yüklenmesinden sonra yetkili kullanıcı tarafından elektronik
imza atılması suretiyle başvuru tamamlanır.
(6) Birden fazla tarife kontenjanı için başvuruda bulunacak
firmaların her bir tarife kontenjanı için ayrı bir başvuru yapması gerekmektedir.
(7) TTY’ye göre dağıtılan tarife
kontenjanları için Bakanlık e-imza uygulamaları altyapısında yaşanabilecek
sıkıntılar nedeniyle başvuru yapılamaması halinde, başvurular Ek-3’te yer alan
başvuru formu ile 15/1/2004 tarihli ve 5070 sayılı
Elektronik İmza Kanunu çerçevesinde elektronik imzalı olarak Kayıtlı Elektronik
Posta (KEP) adresi üzerinden Bakanlığa iletilir.
(8) Bu Tebliğ kapsamında yapılan beyanın doğruluğuyla ve
ithal mallarla ilgili incelemeleri yapmaya veya yaptırmaya Bakanlık ile Gümrük
ve Ticaret Bakanlığı yetkilidir. Gerekli görülmesi halinde, elektronik ortamda
sunulan bilgi ve belgelerin asılları ile ilave bilgi ve belge istenebilir.
(9) Ek-1’deki tabloda yer alan tarife kontenjanlarında,
tahsisat önceliği bulunan kurum ve kuruluşlar için Ek-2’de belirtilen belgeleri
tam ve eksiksiz olarak ibraz etme veya başvuru dönemi içerisinde müracaat etme
şartı aranmaz.
(10) Ek-1’deki tabloda yer alan tarife kontenjanlarının
tahsisatı için yapılan başvurulara ilişkin eksiklikler tarife kontenjanı dönemi
içerisinde tamamlanamaz ve eksikliklerin giderilmesi ile ilgili olarak
firmalara Genel Müdürlükçe bildirim yapılmaz.
(11) TTY’ye göre dağıtılan tarife
kontenjanlarının her biri için, aynı firma tarafından bir tarife kontenjanı
başvuru döneminde tarife kontenjanı tahsisatı için sadece bir başvuru yapılması
esastır. Aksi durumda, değerlendirmeye alınabilecek nitelikteki en son başvuru
değerlendirmeye alınır.
(12) TTY’ye
göre dağıtılan tarife kontenjanlarının tahsisatı için, Ek-2’de belirtilen
belgeleri tam ve eksiksiz olarak içermeyen veya tarife kontenjanı başvuru
dönemi içerisinde yapılmayan veya Ek-1’deki tabloda ilgili tarife kontenjanının
karşısında “Tahsisat Yapılacak Firma Türü” sütununda belirtilen nitelikte
olmayan firmalar tarafından yapılan veya bu Tebliğ hükümlerine istinaden
adlarına ithal lisansı düzenlenmemesi hususunda yaptırıma tabi olan firmalar
tarafından yapılan başvurular olumsuz sonuçlandırılır. Ek-1’deki tabloda yer alan herhangi bir tarife
kontenjanının tamamının tahsisat önceliği bulunan kurum ve kuruluşlara tahsis
edilmesi durumunda diğer firmalarca söz konusu tarife kontenjanına ilişkin
yapılmış başvurular olumsuz sonuçlandırılır. BSGTY’ye
göre dağıtılan tarife kontenjanlarının tamamının tahsis edilmesini müteakiben
bir sonraki tarife kontenjanı dönemine kadar kontenjan dâhilinde gümrük
beyannamesi tesciline sistem tarafından izin verilmez.
(13) Dağıtımı TTY’ye göre
yapılacak tarife kontenjanlarının tahsisatı için yapılan başvurularda, başvuru
konusu eşyaya ait en fazla 3 adet 12 haneli GTİP, madde ismi ve tarife
kontenjanı kapsamında ithal edilecek miktar bilgisinin her bir GTİP için
başvuru formunda açık biçimde yazılması zorunludur. Dağıtım sonucu her bir
tarife kontenjanı kod numarası için firma payına düşen miktar talep edilen GTİP’ler arasında dağıtılır.
Tarife kontenjanı tahsisat
yöntemi
MADDE 5 – (1)
Ek-1’deki tabloda “Tahsisat Yöntemi” sütunundaki;
a) “TTY” ibaresi, talep toplama yöntemi,
b) “BSGTY” ibaresi, beyanname sırasına göre tahsis yöntemi
ile
ilgili tarife kontenjanının tahsis edileceğini ifade eder.
Tahsisat önceliği bulunan kurum ve kuruluşlar
MADDE 6 – (1)
Ek-1’de yer alan tabloda “Tahsisat Önceliği Bulunan Kurum ve Kuruluşlar”
sütunundaki;
a) “ESK” ibaresi, Et ve Süt Kurumu Genel Müdürlüğünün,
b) “TMO” ibaresi, Toprak Mahsulleri Ofisi Genel
Müdürlüğünün,
c) “YTTSKB” ibaresi, Yağlı Tohumlar Tarım Satış
Kooperatifleri Birliklerinin,
ç) “TŞF” ibaresi, Türkiye Şeker Fabrikaları Anonim Şirketi
Genel Müdürlüğünün,
d) “TTKK” ibaresi, Türkiye Tarım Kredi
Kooperatiflerinin,
ilgili tarife kontenjanında tahsisat önceliği bulunduğunu ifade
eder.
Tarife kontenjanı tahsisatı yapılacak firmalar
MADDE 7 – (1)
Ek-1’deki tabloda “Tahsisat Yapılacak Firma Türü” sütunundaki;
a) “Ü” harfi, üretim performansı olan sanayicilere,
b) “T” harfi, tüketim performansı olan sanayicilere,
c) “İ” harfi, geleneksel ithalatçılara
ilgili tarife kontenjanının tahsis edileceğini ifade eder.
Dağıtım kriterleri
MADDE 8 – (1)
Firmalara başvurusunda talep ettiği tarife kontenjanı miktarından daha fazla
miktarda tahsisat yapılmaz.
(2) Tahsisat önceliği bulunan kurum ve kuruluşların talepte
bulunması halinde, Ek-1’deki tabloda yer alan tarife kontenjanlarının tamamı
veya bir bölümü söz konusu kurum ve kuruluşlara tahsis edilebilir. Aksi durumda
Bakanlıkça belirlenecek dağıtım kriterleri
çerçevesinde değerlendirmeye alınabilecek nitelikte başvuruda bulunan firmalara
tahsis edilir.
(3) Bakanlıkça belirlenecek dağıtım kriterleri
çerçevesinde yapılacak dağıtımda herhangi bir firmanın talep ettiği miktardan
daha fazla tahsisat hakkı oluşması halinde, firmanın talep ettiği tarife
kontenjanı miktarının tamamının tahsisatı yapılır ve tahsisat hakkının talep
edilen miktarı aşan kısmı, her defasında talep edilen tarife kontenjanı
miktarından daha fazla tahsisat hakkı oluşan firma(lar)
hariç tutularak diğer firmalar arasında aynı kriterlerle yeniden dağıtılarak
tahsis edilir.
(4) Ek-1’deki tabloda yer alan tarife
kontenjanları tahsisatı için yapılan ve değerlendirmeye alınabilecek
nitelikteki başvurularda talep edilen toplam tarife kontenjanı miktarının,
tahsis edilebilecek toplam tarife kontenjanı miktarıyla aynı veya daha düşük olması
halinde talepler aynen karşılanır ve tahsisatı yapılmayan tarife kontenjanının
dağıtımı Bakanlıkça yayımlanacak yeni bir Tebliğ ile yapılabilir.
(5) Sanayici vasfı ile tarife kontenjanı tahsis
talebinde bulunan firmaların ibraz ettikleri, Ek-2’de belirtilen, “Sanayici
vasfı ile müracaat edecekler için ibrazı gereken ek belgeler”in
tam ve eksiksiz olmaması halinde, anılan firmalar tarife kontenjanı
tahsisatında sanayici vasfı ile değerlendirilmez. Ancak, ilgili firmanın “Tüm
başvurular için ibrazı gereken belgeler”i tam ve
eksiksiz olarak ibraz etmiş olması ve ilgili tarife kontenjanının sanayici
vasfı olmayan firmalara da tahsis edilebilecek nitelikte olması halinde, söz
konusu firma başvurusu sadece bu kapsamda değerlendirilir.
(6) Ek-1’deki tabloda yer alan ve dağıtımı BSGTY’ye göre yapılan tarife kontenjanlarına ilişkin
tahsisat, tarife kontenjanı konusu ürüne ilişkin gümrük beyannamesinin tescil
numarası sırası esas alınarak, beyan edilen miktarla sınırlı olmak kaydıyla
sırasıyla sonuçlandırılır. Bu şekilde tahsis edilen miktar toplam tarife
kontenjanından düşüm yapılarak kontenjanın tamamı tahsis edilir. Tarife
kontenjanından faydalanmak üzere talep edilen miktarın mevcut tarife kontenjanı
miktarını aşması halinde sistem tarafından firmaya bilgilendirme mesajları
verilir.
İthal lisansı düzenlenmesi
MADDE 9 – (1) Bu
Tebliğde belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde TTY’ye
göre tarife kontenjanı tahsisatı yapılan firma adına Bakanlıkça elektronik
olarak ithal lisansı düzenlenir ve başvuru formunda yer alan e-posta adresine
bildirilir. Bildirimde Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca elektronik ortamda (Tek
Pencere Sistemi) verilen 23 haneli belge numarası ile belge tarihi yer alır.
Başvuru sahibine ayrıca yazılı bildirim yapılmaz. Başvuru formunda firmaya ait
doğru ve geçerli bir e-posta adresinin bildirilmemesi halinde doğabilecek
sorunlardan Bakanlık sorumlu tutulamaz.
İthal lisansı kullanımı
MADDE 10 – (1) Bu
Tebliğ kapsamında Bakanlıkça düzenlenen ithal lisansları, ithal lisansında
belirtilen süre sonuna kadar geçerli olup, bu süre kesinlikle uzatılamaz.
(2) TTY’ye göre dağıtılan tarife
kontenjanları kapsamında yapılacak ithalatta Bakanlıkça düzenlenen ithal
lisansı gümrük beyannamesinin tescilinde ilgili gümrük idaresince aranır. Bu
Tebliğ kapsamında ithal edilecek maddeye ilişkin gümrük beyannamesinin, ithal
lisansının geçerlilik süresi içerisinde tescil edilmiş olması şarttır.
(3) Bu Tebliğ kapsamında düzenlenen ithal lisansıyla
yapılacak ithalatta sadece ithal lisansında kayıtlı miktar kadar ithalat için
indirimli gümrük vergisi ve/veya diğer mali yükler uygulanmak üzere ithalat
yapılabilir.
(4) İthal lisansı kapsamındaki ithalatın doğrudan ithal
lisansı sahibi firma tarafından yapılması zorunludur. İthal lisansı üçüncü
kişilere devredilemez.
(5) Bu Tebliğin 9 uncu maddesi kapsamında yapılan
bildirimde yer alan belge numarası ve belge tarihi yükümlü tarafından
beyannamenin 44 nolu kutusunda “Belge Referans No” ve
“Belge Tarihi” alanlarında beyan edilir.
Yaptırım
MADDE 11 – (1) Bu Tebliğ kapsamında yapılacak ithalat
işlemlerine esas olan belgelerde tahrifat yapıldığının veya sahte belge
kullanıldığının veya ithal lisansının üçüncü kişilere devredildiğinin veya
ithal işlemlerinde bu Tebliğ ile belirtilen diğer hususlara aykırı
davranıldığının Denetim Birimlerince tespiti halinde, yapılan tarife kontenjanı
tahsisatı iptal edilir ve kendilerine iptal işleminden itibaren 5 yıl süreyle
bu Tebliğ çerçevesinde tarife kontenjanı tahsis edilmez.
Diğer mevzuat hükümleri
MADDE 12 – (1) Bu
Tebliğ, tarife kontenjanı kapsamında ithalatı gerçekleşecek eşyanın ithalatının
tabi olduğu diğer mevzuat hükümlerinin uygulanmasını engellemez.
Yetki
MADDE 13 – (1)
Bakanlık, bu Tebliğ hükümlerine istinaden, genelgeler çıkarmaya, izin ve
talimat vermeye, özel ve zorunlu durumları inceleyip sonuçlandırmaya ve
uygulamada ortaya çıkacak ihtilafları idari yoldan çözümlemeye yetkilidir.
Yürürlükten kaldırılan tebliğ
MADDE 14 – (1)
21/5/2016 tarihli ve 29718 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan, Avrupa Birliği Menşeli Bazı Tarım
Ürünleri İthalatında Tarife Kontenjanı Uygulanmasına İlişkin Tebliğ yürürlükten
kaldırılmıştır.
Yürürlükten kaldırılan tebliğ çerçevesinde yapılan
başvurular
GEÇİCİ MADDE 1 – (1)
2018 yılında TTY’ye göre dağıtılacak ve başvuru
dönemi sona ermiş olan tarife kontenjanları için münhasıran bu Tebliğin 14 üncü
maddesi ile yürürlükten kaldırılan Tebliğ çerçevesinde yapılan başvurular; BSGTY’ye göre dağıtılacak tarife kontenjanları için ise bu
Tebliğ çerçevesinde yapılacak başvurular dikkate alınır.
2018 yılı AB031 Kod No.’lu tarife
kontenjanına ilişkin başvurular
GEÇİCİ MADDE 2 – (Ek:RG-19/10/2018-30570)
(1) 2018 yılına münhasıran AB031 tarife kontenjanı
kod numaralı tarife kontenjanından faydalanabilmek için, bu maddenin yayımı
tarihinden itibaren 10 iş günü içerisinde Bakanlığa müracaat edilmesi
gerekmektedir.
Yürürlük
MADDE 15 – (1) Bu
Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 16 – (1) Bu
Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür.