9 Ocak 2021 CUMARTESİ Resmî Gazete Sayı : 31359
Ticaret
Bakanlığından:
İTHALATTA
HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ
(TEBLİĞ
NO: 2021/4)
Amaç ve
kapsam
MADDE 1
– (1) Bu
Tebliğin amacı, yerli üreticiler Ereğli Demir ve Çelik Fabrikaları T.A.Ş., Çolakoğlu Metalurji A.Ş., Habaş Sınai
ve Tıbbi Gazlar İstihsal Endüstrisi A.Ş. ve Tosçelik Profil
ve Saç Endüstrisi A.Ş. adına Türkiye Çelik Üreticileri Derneği (TÇÜD) tarafından
yapılan ve İskenderun Demir ve Çelik A.Ş. tarafından desteklenen başvuruya
istinaden Avrupa Birliği ve Kore Cumhuriyeti menşeli 7208.10.00, 7208.25.00,
7208.26.00, 7208.27.00, 7208.36.00, 7208.37.00, 7208.38.00, 7208.39.00,
7208.40.00, 7208.52.10, 7208.52.99, 7208.53.10, 7208.53.90, 7208.54.00,
7211.13.00, 7211.14.00, 7211.19.00, 7212.60.00, 7225.19.10, 7225.30.10,
7225.30.30, 7225.30.90, 7225.40.15, 7225.40.90, 7226.91.20, 7226.91.91,
7226.91.99 gümrük tarife pozisyonları altında yer alan “Alaşımlı veya alaşımsız, (plakaj hariç)
herhangi bir kaplama işlemine tabi tutulmamış sıcak haddelenmiş yassı çelik”
ürünlerine yönelik bir damping soruşturması açılması ve açılan soruşturmanın
usul ve esaslarının belirlenmesidir.
Dayanak
MADDE 2
– (1) Bu
Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3
– (1) Bu
Tebliğde geçen;
a)
2019Ç4/2020Ç3: 2019 (Ekim-Aralık)-2020 (Ocak-Eylül) dönemini,
b) AB:
Avrupa Birliği’ni,
c) Bakanlık:
Ticaret Bakanlığını,
ç) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel Müdürlüğünü,
d) GTP:
Gümrük tarife pozisyonunu,
e) Güney
Kore: Kore Cumhuriyeti’ni,
f) İlgili
taraf: İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğin 23 üncü maddesinde sayılan tarafları,
g) KEP:
Kayıtlı elektronik posta adresini,
ğ) TGTC: İstatistik Pozisyonlarına Bölünmüş Türk Gümrük
Tarife Cetvelini,
h) TÜİK:
Türkiye İstatistik Kurumunu,
ı)
Yönetmelik: 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Yönetmeliği,
ifade eder.
Soruşturma
konusu ürün
MADDE 4
– (1)
Soruşturma konusu ürün, 7208.10.00, 7208.25.00, 7208.26.00, 7208.27.00,
7208.36.00, 7208.37.00, 7208.38.00, 7208.39.00, 7208.40.00, 7208.52.10,
7208.52.99, 7208.53.10, 7208.53.90, 7208.54.00, 7211.13.00, 7211.14.00,
7211.19.00, 7212.60.00, 7225.19.10, 7225.30.10, 7225.30.30, 7225.30.90,
7225.40.15, 7225.40.90, 7226.91.20, 7226.91.91, 7226.91.99 gümrük tarife
pozisyonları (GTP) altında yer alan “Alaşımlı veya alaşımsız,
(plakaj hariç) herhangi bir kaplama işlemine
tabi tutulmamış sıcak haddelenmiş yassı çelik”lerdir.
(2) Bahse
konu GTP’ler yalnızca bilgi amaçlı verilmiş
olup, bağlayıcı mahiyette değildir.
(3)
Ürünün TGTC’de yer alan tarife pozisyonunda
ve/veya eşya tanımında yapılacak değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin
uygulanmasına engel teşkil etmez.
Başvurunun
temsil niteliği
MADDE 5
– (1) Başvuru
aşamasında sunulan delillerden, Ereğli Demir ve Çelik Fabrikaları T.A.Ş., Çolakoğlu Metalurji A.Ş., Habaş Sınai
ve Tıbbi Gazlar İstihsal Endüstrisi A.Ş. ve Tosçelik Profil
ve Saç Endüstrisi A.Ş. adına Türkiye Çelik Üreticileri Derneği (TÇÜD)
tarafından yapılan ve İskenderun Demir ve Çelik A.Ş. tarafından desteklenen
başvurunun Yönetmeliğin 20 nci maddesi
uyarınca yerli üretim dalı adına yapıldığı anlaşılmıştır. Bu kapsamda,
başvuruya aktif olarak taraf olan Ereğli Demir ve Çelik Fabrikaları T.A.Ş., Çolakoğlu Metalurji A.Ş., Habaş Sınai
ve Tıbbi Gazlar İstihsal Endüstrisi A.Ş. ve Tosçelik Profil
ve Saç Endüstrisi A.Ş. bu Tebliğin ilgili bölümlerinde “yerli üretim dalı”
olarak anılacaktır.
Damping
iddiası
MADDE 6
– (1) Normal
değerin tespitinde oluşturulmuş normal değer kullanılmıştır. Bu kapsamda,
soruşturma konusu ürün için normal değer, benzer malın Türkiye’deki birim
imalat maliyetine AB ve Güney Kore’li ihracatçıların
mali tablolarından tespit edilen oranlar kullanılarak hesaplanan genel
yönetim/satış giderleri ve finansman gideri ile makul bir karın eklenmesi
suretiyle oluşturulmuştur. Söz konusu değerin fabrika çıkış aşamasında olduğu
kabul edilmiştir.
(2) İhraç
değerinin tespiti için TÜİK verileri kullanılarak, soruşturma konusu ürünün AB
ve Güney Kore’den ithalatında oluşan ortalama ihraç fiyatları dikkate
alınmıştır. Söz konusu ihraç fiyatından harici navlun ve sigorta bedelleri ile
ihraç ülkesindeki gümrük/yükleme masrafları ile dahili nakliye
düşülerek anılan değerin fabrika çıkış aşamasında olduğu kabul edilmiştir.
(3) Bu
maddede açıklandığı şekilde tespit edilen normal değer ile Türkiye’ye ihraç
fiyatı mümkün olduğu ölçüde aynı ticari aşamada, diğer bir ifadeyle, fabrika
çıkış aşamasında karşılaştırılmış olup, AB ve Güney Kore menşeli ürünler için
hesaplanan damping marjlarının Yönetmeliğin 28 inci maddesinde
zikredilen ihmal edilebilir oranın üzerinde olduğu tespit edilmiştir.
Maddi
zarar/maddi zarar tehdidi ve nedensellik iddiası
MADDE 7
– (1)
Yönetmeliğin 17 nci maddesi
çerçevesinde maddi zarar/maddi zarar tehdidi iddiası incelenmiştir.
(2) AB ve
Güney Kore menşeli soruşturma konusu ürün ithalatı 2018 -
2019Ç4/2020Ç3 döneminde mutlak ve nispi olarak artış göstermiştir.
(3) AB
menşeli ithalatın, yerli üretim dalının fiyatlarını 2018 yılı ile 2019Ç4/2020Ç3
döneminde kırdığı ve baskıladığı, 2019 yılında baskıladığı; Güney Kore menşeli
ithalatın ise yerli üretim dalının fiyatlarını 2019Ç4/2020Ç3 döneminde kırdığı
ve baskıladığı, 2019 yılında ise baskıladığı tespit edilmiştir.
(4) Yerli
üretim dalı tarafından zarara ilişkin olarak sunulan bilgi, belge ve deliller
kullanılarak yapılan değerlendirmede; 2018-2019Ç4/2020Ç3 döneminde birim
maliyetlerindeki önemli düşüşe rağmen, birim fiyatlarındaki daha yüksek oranlı
azalma nedeniyle yerli üretim dalının karlılığının önemli ölçüde düştüğü,
neticede buna bağlı ekonomik göstergelerinde de bozulmalar yaşandığı
anlaşılmıştır.
(5) AB ve
Güney Kore’nin üretim kapasitesi ve ihracat kabiliyeti bakımından soruşturma
konusu ürün bağlamında küresel pazarda ön sıralarda yer aldığı görülmüştür.
(6) Başvuru
aşamasında sunulan deliller ve ithalata ilişkin resmî istatistikler esas
alınarak yapılan tespitler ışığında, dampingli olduğu iddia edilen AB
ve Güney Kore menşeli ithalatın yerli üretim dalının ekonomik göstergelerinde
maddi zarara/maddi zarar tehdidine yol açtığı değerlendirilmiştir.
Karar ve
işlemler
MADDE 8
– (1) Yapılan
inceleme sonucunda damping soruşturması açılabilmesi için yeterli
bilgi, belge ve delillerin bulunduğu anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti
Değerlendirme Kurulunun kararı ile AB ve Güney Kore menşeli soruşturma konusu
ürüne yönelik olarak Yönetmeliğin 20 nci maddesi
çerçevesinde bir damping soruşturması açılmasına karar verilmiştir.
İlgili
taraflara soruşturma açılışının bildirilmesi
MADDE 9
– (1)
Yönetmeliğin 23 üncü maddesi uyarınca, soruşturma
konusu malın ihracatçısı, yabancı üreticisi, ithalatçısı, üye çoğunluğu
bunlardan oluşan meslek kuruluşları, ihracatçı ülke hükümeti, benzer malın
Türkiye’deki üreticisi, üye çoğunluğu benzer malın Türkiye’deki üreticilerinden
oluşan meslek kuruluşları ilgili taraflar olarak kabul edilir. Ancak, 11 inci
maddede belirtilen süreler içinde soru formlarını cevaplamak veya görüşlerini
sunmak suretiyle kendilerini yetkili mercie bildirenler soruşturmada ilgili
taraf olarak dikkate alınır.
(2)
Soruşturma açılmasını müteakip, soruşturma konusu ülkelerde yerleşik bilinen
üretici/ihracatçılara, soruşturma konusu ülkelerin Ankara’daki
Delegasyon/Büyükelçiliği ile başvuruda belirtilen ve Bakanlıkça tespit edilen
soruşturma konusu ürünün bilinen ithalatçılarına soruşturmanın açılışına
ilişkin bildirimde bulunulur.
(3)
Bildirimde, soruşturma açılış Tebliği, başvurunun gizli olmayan özeti ve soru
formlarına erişim hususunda bilgiye yer verilir.
(4) Bildirim
gönderilemeyen veya kendilerine bildirim ulaşmayan diğer ilgili taraflar,
soruşturma ile ilgili bilgilere Bakanlığın “https://www.ticaret.gov.tr/ithalat”
uzantılı internet sitesinden sırasıyla “Ticaret Politikası Savunma Araçları”,
“Damping ve Sübvansiyon”, “Soruşturmalar” sekmelerini takip ederek soruşturmaya
dair ilgili başlıktan erişebilir.
Yetkili
merci, ilgili tarafların görüş ve cevaplarını sunmaları
MADDE 10
– (1) Soruşturma,
aşağıda iletişim bilgileri yer alan Genel Müdürlük tarafından yürütülür.
T.C. Ticaret
Bakanlığı
İthalat
Genel Müdürlüğü
Damping ve
Sübvansiyon Dairesi
Adres: Söğütözü Mah. 2176. Sok. No:63 Çankaya/ANKARA
E-posta: damping@ticaret.gov.tr
Tel: +90 312
204 75 00
www.ticaret.gov.tr
(2)
Soruşturmada “Türkiye’de yerleşik firma, kurum ve kuruluşlar”, soru formlarına
cevapları ile resmî görüşlerini kendilerine ait KEP adreslerinden Bakanlığın
aşağıda yer alan KEP adresine gönderir.
KEP
Adresi: ticaretbakanligi@hs01.kep.tr
(3)
Soruşturmada “yurtdışında yerleşik firma, kurum ve kuruluşlar”, soru formlarına
cevapları ile resmi görüşlerini Bakanlığın EBYS e-posta adresine ve posta
adresine gönderir.
EBYS E-posta
Adresi: ithebys@ticaret.gov.tr
(4)
Soruşturmaya ilişkin yazılı ve sözlü iletişim Türkçe yapılır. Soru formuna
yanıtlar hariç olmak üzere, Türkçe dışında bir dilde sunulan hiçbir bilgi,
belge, görüş ve talep dikkate alınmaz.
(5) İlgili
taraflarca soru formuna verilen cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan diğer
bilgi, belge, görüş ve destekleyici deliller aksi belirtilmedikçe yazılı olarak
sunulur. Yazılı sunumlarda ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri,
elektronik posta adresi, telefon ve faks numaraları belirtilir. “Türkiye’de
yerleşik firma, kurum ve kuruluşlardan ilgili taraf olmak isteyenler”
tarafından yazılı sunumlarda kendilerine ait KEP adresleri de belirtilir.
(6) İlgili
taraflar, soru formunda istenilen bilgiler haricinde soruşturmayla ilgili
olduğu düşünülen diğer bilgi, belge ve görüşlerini, destekleyici deliller ile
birlikte Genel Müdürlüğe yazılı olarak 11 inci maddenin ikinci fıkrasında
belirtilen süre içerisinde sunabilir.
(7)
Soruşturma süresince Yönetmeliğin 22 nci maddesinin
ikinci fıkrası çerçevesinde gizlilik kaydıyla verilen her türlü bilgi, belge ve
görüşün gizli olmayan bir özeti sunulur. Gizli olmayan özet, esas bilginin
makul ölçüde anlaşılmasına olanak sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili taraflar,
istisnai hallerde bu bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olduklarını
belirtebilir. Bu gibi istisnai durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte
olmasının nedenlerinin belirtilmesi gerekir.
Süreler
MADDE 11
– (1) 9 uncu
maddenin ikinci fıkrasında belirtilen bildirimin gönderildiği bütün ilgili
taraflar için soru formunu cevaplama süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin
bildirimin gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür.
(2) 9 uncu
maddenin dördüncü fıkrasında yer alan bildirimin gönderilemediği ilgili
taraflar soru formuna ilişkin cevaplarını ve soruşturma ile ilgili görüşlerini
bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren başlayacak 37 günlük süre içerisinde
sunar.
(3)
Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden ve 9 uncu maddenin
birinci fıkrası dışında kalan diğer yerli ve yabancı taraflar görüşlerini bu
Tebliğin yayımı tarihinden itibaren soruşturmanın akışını etkilemeyecek şekilde
soruşturma süreci içerisinde sunabilir.
İş birliğine
gelinmemesi
MADDE 12
– (1)
Yönetmeliğin 26 ncı maddesi
hükmü çerçevesinde, ilgili taraflardan birinin verilen süreler dâhilinde ve
istenilen biçimde gerekli bilgi ve belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve
belgelere erişimi reddetmesi veya soruşturmayı engellediğinin anlaşılması veya
yanlış ya da yanıltıcı bilgi vermesi hallerinde söz konusu taraf iş birliğine
gelmemiş sayılır. Bu gibi hallerde soruşturma kapsamındaki geçici veya
nihai belirlemeler, olumlu ya da olumsuz şekilde, mevcut verilere göre
yapılabilir.
(2) İlgili
tarafların iş birliğine gelmemesi veya kısmen iş birliğine gelmesi halinde
bahse konu taraf için soruşturmanın sonucu iş birliğine gelinmesine nazaran
daha az avantajlı olabilir.
Soruşturmanın
başlangıç tarihi
MADDE 13
– (1)
Soruşturma, bu Tebliğin yayımı tarihinde başlamış kabul edilir.
Yürürlük
MADDE 14
– (1) Bu
Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 15 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ticaret
Bakanı yürütür.