9 Şubat 2021 SALI
Hazine ve Maliye
Bakanlığı (Gelir İdaresi Başkanlığı)’ndan:
VERGİ USUL KANUNU GENEL TEBLİĞİ (SIRA NO: 509)’NDE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR TEBLİĞ (SIRA NO:
526)
MADDE 1 – 19/10/2019 tarihli ve
30923 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra
No: 509)’nin “IV.1.4.
e-Fatura Uygulamasına Geçiş Zorunluluğu” başlıklı
bölümünün (a) fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.
“6.
Sosyal Güvenlik Kurumu ile sözleşme imzalayan sağlık hizmeti sunucuları ile
medikal malzeme ve ilaç/etken madde temin eden tüm mükellefler (hastane, tıp
merkezleri, dal merkezleri, diyaliz merkezleri, Sağlık Bakanlığından ruhsatlı
diğer özelleşmiş tedavi merkezleri, tanı, tetkik ve görüntüleme
merkezleri, laboratuvarlar,
eczaneler, tıbbi cihaz ve malzeme tedarikçileri, optisyenlik müesseseleri,
işitme merkezi, kaplıcalar, beşeri tıbbi ürün/ürün sunan ve/veya üreten özel
hukuk tüzel kişileri ve bunların tüzel kişiliği olmayan şubeleri, ecza depoları
vb.).”
MADDE 2 – Aynı Tebliğin “IV.1.5. e-Fatura Uygulamasına Geçiş
Süresi” başlıklı bölümünün birinci fıkrasına aşağıdaki (d) bendi eklenmiştir.
“d) Bu Tebliğin
“IV.1.4” numaralı bölümünün (a) fıkrasının (6)
numaralı bendinde sayılanlar 1/7/2021 tarihinden itibaren, bu tarihten sonra
Sosyal Güvenlik Kurumu ile sözleşme imzalayanlar ise söz konusu Kuruma fatura
düzenlemeye başlamadan önce e-Fatura uygulamasına geçmek
zorundadır.”
MADDE 3 – Aynı Tebliğin
“IV.2.4.3. e-Arşiv Fatura Olarak Düzenlenme Zorunluluğu Getirilen Diğer
Faturalar” başlıklı bölümünün birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“e-Arşiv Fatura
uygulamasına dahil olmayan mükelleflerce,
1/1/2020 tarihinden itibaren düzenlenecek faturaların, vergiler dahil toplam
tutarının 30 Bin TL’yi (vergi mükelleflerine düzenlenenler açısından vergiler
dahil toplam tutarı 5 Bin TL’yi) aşması halinde, söz konusu faturaların, bu
Tebliğin “V.7.” ve “VIII.” numaralı bölümlerinde belirtilen istisnai durumlar
haricinde, “e-Arşiv Fatura” olarak Başkanlıkça sunulan e-Belge düzenleme portali üzerinden ya da Başkanlığın e-Belge düzenleme portaline gerekli
entegrasyonları sağlayarak Başkanlıktan izin alan özel entegratör kuruluşların sistemleri aracılığıyla
düzenlenmesi zorunludur. Söz konusu faturaların bu Tebliğin “V.7.” ve “VIII.”
numaralı bölümlerinde belirtilen istisnai durumlar haricinde e-Arşiv Fatura
yerine matbu (kağıt) fatura olarak düzenlenmesi veya
alınması halinde, faturayı düzenleyen ile nihai tüketici dışındaki vergi
mükellefiyeti bulunan alıcı hakkında düzenlenen veya alınan her bir kağıt
fatura için ayrı ayrı olmak üzere Kanunun
353 üncü maddesinde öngörülen cezai hüküm uygulanır.”
MADDE 4 – Aynı Tebliğin
“IV.3.6. e-İrsaliye Uygulamasına Geçiş
Süresi” başlıklı bölümünün ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“1/1/2020
tarihinden itibaren; Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (I) sayılı listedeki
malların imali, ithali, teslimi vb. faaliyetleri nedeniyle EPDK’dan lisans alanlar,
Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (III) sayılı listedeki malları imal, inşa
veya ithal edenler, maden ruhsat veya sertifikası alanlar (yaptıkları
sözleşmeye istinaden maden üretim faaliyetinde bulunan mükellefler dahil), şeker imalini gerçekleştirenler, demir, çelik
ürünlerinin imal, ithal veya ihracını gerçekleştirenler, Gübre Takip Sistemine
dahil olanlar, Hal Kayıt Sistemi kapsamındaki sebze ve meyvelerin toptan
ticaretini yapmaya başlayan tüccar veya komisyoncular söz konusu şartların
sağlandığı ayı izleyen dördüncü ayın başından, ilgili hesap dönemi brüt satış
hasılatı (veya satışları ile gayrisafi iş hasılatı)
25 Milyon TL ve üzeri olan mükelleflerin ise müteakip hesap döneminin yedinci
ayı başından itibaren e-İrsaliye uygulamasına geçmeleri
ve bu tarihten itibaren düzenleyecekleri sevk irsaliyelerini bu Tebliğin “V.7.”
ve “VIII.” numaralı bölümlerinde belirtilen istisnai durumlar haricinde,
e-İrsaliye olarak düzenlemeleri ve kayıtlı kullanıcılardan e-İrsaliye olarak
almaları zorunludur.”
MADDE 5 – Aynı Tebliğin
“IV.10.1. Genel Olarak” başlıklı bölümünün birinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“e-Döviz Alım-Satım
Belgesi uygulaması, döviz alım ve satım faaliyetinde bulunan yetkili
müesseseler dahil olmak üzere ilgili mevzuat
gereğince döviz alım-satım belgesi düzenleyebilen tüm mükellefler tarafından
kağıt ortamda düzenlemekte olan Döviz Alım Belgesi ve Döviz Satım Belgesi’nin,
elektronik ortamda düzenlenmesi, muhatabına talebi doğrultusunda elektronik
veya kağıt ortamda iletilebilmesi, elektronik ortamda muhafaza ve ibraz
edilebilmesine imkan veren uygulamadır.”
MADDE 6 – Aynı Tebliğe
aşağıdaki “IV.12. e-Adisyon Uygulaması” başlıklı bölüm eklenmiştir.
“IV.12.
e-Adisyon Uygulaması
IV.12.1. Genel Olarak
185, 200, 298 ve
299 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği
uyarınca, masada servis yapılan ve gerçek usulde (bilanço veya işletme hesabı
esasına göre) vergilendirilen hizmet işletmeleri (lokanta, kafeterya, pastane,
gazino, bar, pavyon gibi) tarafından kullanılması zorunluluğu bulunan ve kağıt ortamda düzenlenmekte olan “adisyon”un elektronik
belge olarak düzenlenmesi, muhafaza ve ibraz edilebilmesi ile belge veya
bilgilerinin Başkanlığa elektronik ortamda iletilmesine veya raporlanmasına
ilişkin düzenlemeler bu bölümün konusunu oluşturmaktadır.
Bu Tebliğde
düzenlenen e-Adisyon belgesi, yeni bir belge türü olmayıp, kâğıt ortamdaki
“Adisyon” belgesi ile aynı hukuki niteliklere sahiptir.
IV.12.2. e-Adisyon Uygulamasına Dâhil Olma
e-Adisyon uygulaması
bu Tebliğin “IV.12.4.” numaralı bölümünde belirtilen mükellefler dışındaki
mükellefler için zorunlu bir uygulama olmayıp, uygulamaya dahil olmak isteyen
mükelleflerin;
a) e-Fatura ve
e-Arşiv Fatura uygulamalarına dâhil olması,
b) Bu Tebliğde
açıklanan usul ve esaslara uygun olarak, e-Adisyon belgesini düzenleyebilme,
muhafaza ve ibraz edebilme, belge ve bilgilerini elektronik ortamda Başkanlığa
iletebilme konusunda gerekli hazırlıklarını tamamlamış olması,
c) Bu Tebliğin
“V.1.” numaralı bölümünde belirtilen, uygulamadan yararlanma yöntemleri
arasında bulunan “Özel Entegratör Yöntemi”
ya da “Doğrudan Entegrasyon Yöntemi”nden birisini
tercih ederek başvuru esaslarına uygun şekilde e-Adisyon uygulamasına dâhil
olmak için başvuruyu yapması,
gerekmektedir.
IV.12.3. e-Adisyon Belgesinin Düzenlenmesi ve Belgede Bulunması
Gereken Bilgiler
Bu bölümde
belirtilen gerçek usulde vergilendirilen hizmet işletmeleri tarafından sunulan
hizmetin veya emtianın cins ve miktarını göstermek amacıyla düzenlenen adisyon belgeleri, e-Adisyon uygulamasına dahil olan
mükellefler tarafından müşteriden sipariş alınırken Başkanlıkça belirlenen
asgari bilgileri ihtiva edecek içerikte ve belirlenen belge formatında
elektronik ortamda düzenlenecektir.
Elektronik ortamda
düzenlenen adisyon belgesinin, hizmetin
sunumu süresince müşterinin masasında kağıt çıktısının bulundurulması zorunlu
olmayıp, oluşturulmaya başlanan (açılan) her adisyon belgesinin hizmetin
tamamlanması ile birlikte eş zamanlı olarak, ayrıca üzerinde e-Adisyon
Belgesinin evrensel tekil numarasının (ETTN) yer alacağı e-Fatura, e-Arşiv
Fatura ya da yeni nesil ÖKC’lerden düzenlenen perakende satış fişinin
düzenlenmesi zorunludur.
e-Adisyon belgesinde
aşağıda yer alan bilgilerin bulunması zorunludur:
a) Hizmet
işletmesinin adı, soyadı veya unvanı, vergi dairesi, TCKN/VKN’si ve adresi,
b) e-Adisyon
belgesinin düzenlenme tarihi, saat ve dakika olarak düzenlenme zamanı, evrensel
tekil numarası ve e-Belge numarası,
c) Sunulan hizmetin
veya emtianın adı (cinsi) ve miktarı,
ç) Hizmetin tamamlanması
ile birlikte düzenlenecek e-Fatura, e-Arşiv Fatura veya yeni nesil ÖKC’den düzenlenecek
perakende satış fişinde yer alacak vergiler hariç ve dahil toplam
hizmet tutarı,
d) Düzenlenen
e-Adisyon belgesinin ilişkili olduğu e-Fatura veya e-Arşiv Fatura’nın evrensel
tekil tanımlama numarası (ETTN) veya perakende satış fişinin düzenlendiği ÖKC’nin cihaz sicil numarası.
Başkanlık, ihtiyaç
duyulması halinde söz konusu bilgilere ilave bilgilerin de e-Adisyon belgesinde
bulunmasını, mükelleflere gerekli duyuruları ebelge.gib.gov.tr adresinde yaparak isteyebilir.
Mükellefler
e-Adisyon belgesi üzerindeki zorunlu bilgilere ilave olarak ihtiyaçları
doğrultusunda farklı bilgilere de yer verebileceklerdir.
IV.12.4. e-Adisyon Uygulamasına Geçiş
Zorunluluğu
Başkanlık, adisyon belgesi düzenleyen hizmet işletmelerine, yıllık
veya aylık satış hasılatı tutarlarını dikkate alarak, geçiş
hazırlıkları için en az 3 ay geçiş süresi vermek ve
yazılı bildirim ya da ebelge.gib.gov.tr adresinde duyurmak suretiyle e-Adisyon uygulamasına geçme zorunluluğu getirmeye yetkilidir.
Yazılı bildirim
veya duyuru yapılan mükelleflerin yazılı bildirim ve duyuruda belirtilen
süreler içinde e-Adisyon uygulamasına dâhil olmaları gerekmektedir. Yazılı
bildirim veya duyuru yapılan mükelleflerin, yazıda veya duyuruda belirtilen
süreler içinde e-Adisyon uygulamasına dahil olması ve düzenleyeceği adisyon belgelerini, e-Adisyon belgesi olarak
düzenlemeleri gerekmektedir. Bu zorunluluğa uymayan mükellefler hakkında
Kanunda öngörülen cezai hükümler uygulanır.
IV.12.5. e-Adisyon Uygulamasına Geçiş
Süresi
Başkanlık
tarafından e-Adisyon uygulamasına zorunlu olarak dahil olacağı yazılı bildirim
veya duyuru ile bildirilen mükelleflerin, Başkanlık tarafından yapılan bildirim
veya duyuruda belirtilen süre içinde e-Adisyon uygulamasına dahil olmaları ve
bu tarihten itibaren bu Tebliğin “V.7.” ve “VIII.” numaralı bölümlerinde
belirtilen istisnai durumlar haricinde, adisyon belgesini,
e-Adisyon belgesi olarak düzenlemeleri zorunludur.
IV.12.6. Ceza Uygulaması
Zorunluluk
getirildiği halde e-Adisyon uygulamasına süresi içinde geçmeyen
mükellefler ile e-Adisyon şeklinde düzenlenmesi gereken adisyon belgesini,
bu Tebliğin “V.7.” ve “VIII.” numaralı bölümlerinde belirtilen istisnai
durumlar haricinde e-Adisyon belgesi olarak düzenlemeyen mükellefler (kağıt
adisyon olarak düzenleyenler dahil) hakkında Kanunda öngörülen cezai hükümler
uygulanır.”
MADDE 7 – Aynı Tebliğin “V.9.
Mali Mühür” başlıklı bölümünün sonuna aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Başkanlık, Bilgi
Teknolojileri ve İletişim Kurumu tarafından yetkilendirilen elektronik
sertifika hizmet sağlayıcı kuruluşlarından mali mühür üretimi konusunda
Başkanlıkça belirlenen ve ebelge.gib.gov.tr
internet adresinde yayımlanan "Mali Mühür
Üretimi Başvuru, Değerlendirme ve İzin Kılavuzu"nda açıklanan teknik
koşulları sağlayan kuruluşları da mali mühür üretimi ve satışı konusunda
yetkilendirebilir. Başkanlıkça yetkilendirilen elektronik sertifika hizmet
sağlayıcı kuruluşlar ebelge.gib.gov.tr
adresinde yayınlanır.”
MADDE 8 – Aynı Tebliğe
“V.10. e-Belgelere İlişkin İptal/İtiraz, İhbar ve İhtarların Bildirilmesi”
başlıklı bölüm eklenmiştir.
“V.10.
e-Belgelere İlişkin İptal/İtiraz, İhbar ve İhtarların Bildirilmesi
Bu Tebliğ
kapsamında düzenlenen e-Belgelere ilişkin olarak 13/1/2011 tarihli
ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun 18 inci maddesinin üçüncü fıkrası
uyarınca noter aracılığıyla, taahhütlü mektupla, telgrafla veya güvenli
elektronik imza kullanılarak kayıtlı elektronik posta sistemi ile yapılan ihbar
veya ihtarlar ile e-Belge iptal işlemlerinin 1/5/2021 tarihinden
itibaren, ebelge.gib.gov.tr
adresinde yayımlanacak kılavuzda belirtilen usul, esas ve süreler içinde,
elektronik ortamda Başkanlık bilgi işlem sistemine bildirilmesi zorunludur.”
MADDE 9 – Aynı Tebliğin
“VIII-Diğer Hususlar” başlıklı bölümünün sonuna aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Başkanlık,
kendilerine e-Belge uygulamalarına geçiş zorunluluğu
getirilen mükelleflerin zorunluluklarının başlayacağı tarihe kadar e-Belge
uygulamalarından yararlanma yöntemlerinden herhangi birini seçerek
uygulamaya dahil olmamaları halinde, bu
Tebliğin “V.1.1.” numaralı bölümünde belirtilen “GİB Portal Yöntemine göre kullanıcı
hesaplarını re’sen tanımlamaya
yetkilidir.”
MADDE 10 – Bu Tebliğ yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 11 – Bu Tebliğ
hükümlerini Hazine ve Maliye Bakanı yürütür.